Kostervåg

Kostersund

Kosterbris

Kostervind

Kosterfärjan 4

Kosterfärjan

Kosterfärjan 2

Kostervåg SLTA

  • Byggd i aluminium vid Oma baatbyggeri A/S, Stord 2000,
  • Maskineri:2 st Scania DI16M (2015), totalt 1200 hk
  • Längd: 25,75 m
  • Bredd: 9,0 m
  • Fart: 20 knop

KOSTERVÅG

Kostervåg är, tillsammans med Kosterbris, rederiets förstahandsval i den ordinarie trafiken mellan Strömstad och Koster. Hon är också ett trevligt fartyg vid exempelvis sightseeing-turer då hon har ett stort och väldisponerat soldäck samtidigt som salongen har stora fönster, även om man sitter mitt i fartyget ser man bra. Dessutom har hon ett stort panoramafönster längst fram i salongen så att det går att se framåt.

Kostervåg är ett handikappvänligt fartyg, hela nedre däck är utfört i ett plan utan trösklar. Mittgångarna i salongen är så pass breda att man kan köra exempelvis en permobil hela vägen fram till panoramafönstret. Till förmån för allergiker får inte pälsdjur vistas i salongen, utan är hänvisade till akterdäck (under tak) samt till soldäck där det finns ett väderskydd.

Salongen är ljust inredd med tjocka, ljuddämpande mattor och bekväma säten, huvudsakligen arrangerade i sittgrupper där man sitter mitt emot varandra vid bord. Längst akterut i salongen finns en liten servering som har vin- och ölrättigheter. Fartyget är certifierat för 270 passagerare, men då är det ganska trångt ombord och förutsätter att vädret är så bra att man kan vistas utomhus. Det finns totalt 134 säten i salongen, de flesta arrangerade i sittgrupper vid bord. Det finns totalt 13 sittgrupper med 6-8 säten i varje grupp (totalt 100 säten vid bord). Borden är ganska smala så om gästerna ska äta mer än plockmat blir det ganska fullt redan vid 80-talet gäster.

Utöver sittgrupperna finns 23 säten med vikbord i ryggen framför samt 12 säten utan bord.

Ladda ned riktningen för Kostervåg HÄR

KOSTERSUND

Kostersund är vårt största fartyg. Med ett stort soldäck och en väldisponerad salong, där i stort sett samtliga platser är vid bord, är hon mycket uppskattad vid charterturer.

Huvuddäcket är i ett plan utan trappor vilket gör fartyget handikappvänligt. Kostersund kan lägga till antingen med stäven eller med sidan (påstigning akterut (babord och styrbord) eller fördäck på styrbord sida. I främre delen av passagerarsalongen finns en större avskärmad yta avsedd för bagage eller buffébord. I albumet nedan kan ni se miljöbilder från fartyget.

Kostersund har totalt 140 säten, varav 122 vid bord. Kvarvarande säten är huvudsakligen arrangerade för bord, på så vis kan antalet bordsplatser enkelt utökas till 140 genom utplacering av extrabord. Fler bordsplatser kan ordnas genom inhyrning av extra bord och stolar (totalt minst 170 platser). Fartyget är certifierat för 290 passagerare.

 

Ladda ner ritningen för Kostersund HÄR

 

Tekniska Data

  • Aluminiumkatamaran byggd hos
  • Båtservice Industrier A/S – Mandal, Norge.
  •  nr. 8. Byggnadsår 1992.

Huvuddimensioner

  • Längd: 32,00 m
  • Bredd: 9,24 m
  • Djupgående: 1,6 m
  • Fart: 15 knop
  • Marschfart: 10-14 knop

Huvudmaskiner

    • 2 st Scania DI13M (2021) totalt  1 050 hk
Historik

  • 1992-2007 Beinveien;
  • 1992-2000 Vesttrafik A/S, Bergen
  • 2000-2006 Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD), Bergen
  • 2006-2007 Tide Sjø A/S, Bergen

 

KOSTERVIND

Kostervind är vårt minsta fartyg, perfekt för den mindre gruppen!

Hela nedre däck är utfört i ett plan utan trösklar, även om man sitter mitt i fartyget ser man bra. Dessutom har hon ett stort panoramafönster längst fram i salongen så att det går att se framåt.

Till förmån för allergiker får inte pälsdjur vistas i salongen, utan är hänvisade till akterdäck samt till soldäck..

Salongen är ljust inredd med tjocka, ljuddämpande mattor och bekväma säten som huvudsakligen är arrangerade i sittgrupper där man sitter mitt emot varandra vid bord. Längst akterut i salongen finns en liten servering.

Fartyget är certifierat för 97 passagerare. Det finns totalt 92 säten i salongen, vid fönstren är dessa arrangerade i sittgrupper vid bord.

Ladda ner ritningen för Kostervind HÄR

  • Byggd i aluminium vid Oma baatbyggeri A/S, Stord 1995,
  • Maskineri:2 st Scania DI13M (2017), totalt 1500 hk
  • Längd: 19,8 m
  • Bredd: 8,0 m
  • Fart: 10 knop charter, 23 knop max

Kosterfärjan 4

Kosterfärjan 4 kan lasta fordon intill en längd av 20 meter. För lasthantering är hon utrustad med en kraftig hydraulisk ramp i aktern, en 27 tonmeter hydraulisk lastbilskran (max 5 200 kg) på fartygssidan samt en kylcontainer.

Fartyget har mycket goda manöveregenskaper tack vare en i fören monterad Voith-Schneiderpropeller.

Kosterfärjan 4 är ett systerfartyg till Kosterfärjan, men särskilt anpassad för styckegodstransporter. Kosterfärjan 4 går därför i första hand i ordinarie godstrafik, då hon bland annat har 30% större kylkapacitet och en något kraftigare och längre kran än Kosterfärjan som istället har bättre kapacitet för fordon.

Kosterfärjan

Kosterfärjan kan lasta fordon intill en längd av 24 meter. För lasthantering är hon utrustad med en kraftig hydraulisk ramp i aktern, en 24 tonmeter hydraulisk lastbilskran (max 5 000 kg) på fartygssidan samt en kylcontainer.Fartyget har mycket goda manöveregenskaper tack vare en i fören monterad Voith-Schneiderpropeller.

 

 

  • Byggd i stål vid Åsi-verken, Åmål, 1957
  • Huvudmaskineri:1 st Scania DI16M, 550hk (2013)
  • Längd: 28,0 & Bredd: 8,0 m
  • Fart: 10 knop
  • Kran: 24 tonm, max 5 000 kg
  • Historik: 1957-84 Färja 61/216, Statens Vägverk, Borlänge

 

KOSTERFÄRJAN 2

 

Fartyget genomgår en större ombyggnad och är inte tillgängligt

Kosterfärjan 2 byggs för närvarande om med ny salong, ny styrhytt samt nya motorer. Fartyget är planerat att sättas i trafik under 2021 och kommer då att användas för trafik vid isförhållanden, till Ramsö samt som charter och reservbåt.

  • Byggd i stål vid Glommens Mek. verksted, Fredrikstad 1959
  • Maskineri: 1 st Scania DI13M (2021)
  • Längd 23,18 m
  • Bredd 6,81 m
  • Fart 11 knop
  • Historik: 1959-79 Hvalerfergen, A/S Hvaler Båt og Fergeselskap, Fredrikstad

  •  1979-82 Kosterfärjan 2, Koster-Trafik AB, Sydkoster

KOSTERBRIS

Kosterbris, vårt nyaste fartyg, är tillsammans med Kostervåg rederiets förstahandsval i den ordinarie trafiken mellan Strömstad och Koster. Hon är också ett trevligt fartyg vid exempelvis sightseeing-turer då hon har ett stort och väldisponerat soldäck samtidigt som salongen har stora fönster, även om man sitter mitt i fartyget ser man bra. Dessutom har hon fönster längst fram i salongen så att det går att se framåt.

Kosterbris är handikappvänligt, hela nedre däck är utfört i ett plan utan trösklar. Till förmån för allergiker får inte pälsdjur vistas i salongen, utan är hänvisade till akterdäck (under tak) samt till soldäck där det finns en mindre salong.

Salongen på huvuddäck är ljust inredd med tjocka, ljuddämpande mattor och bekväma säten, delvis arrangerade i sittgrupper där man sitter mitt emot varandra vid bord. Längst akterut i salongen finns en liten servering som har vin- och ölrättigheter.

Fartyget är certifierat för 270 passagerare, men då är det ganska trångt ombord och förutsätter att vädret är så bra att man kan vistas utomhus. Det finns totalt 124 säten i salongen.

 

Ladda ner ritningen för Kosterbris HÄR

 

 

  • Byggd i Aluminium vid Oma Båtbyggeri, Stord, 2005
  • Maskineri: 2 st Scania DI16M (2017)
  • Längd 25,96 m
  • Bredd 9 m
  • Fart 20 knop
  • Historik: 2005-2015 Snarveien, Bergen Nordhordland Rutelag AS