
Kostervåg SLTA
- Byggd i aluminium vid Oma baatbyggeri A/S, Stord 2000, förlängs och konverteras till eldrift vid Swede Ship Marine under våren 2022
- Maskineri:2 st Danfoss elmotorer, totalt 800kW. 750kWh LTO-batterier. 2st AGCO dieselgeneratorer, totalt 200kW
- Längd: 30,25 m
- Bredd: 9,0 m
- Fart: 17 knop (max) 12-14 knop i turlista
KOSTERVÅG
Kostervåg är, tillsammans med Kosterbris, rederiets förstahandsval i den ordinarie trafiken mellan Strömstad och Koster. Hon har ett stort och väldisponerat soldäck samtidigt som salongen har stora fönster, även om man sitter mitt i fartyget ser man bra. Dessutom har hon ett stort panoramafönster längst fram i salongen så att det går att se framåt.
Kostervåg är ett handikappvänligt fartyg, hela nedre däck är utfört i ett plan utan trösklar. Mittgångarna i salongen är så pass breda att man kan köra exempelvis en permobil hela vägen fram till panoramafönstret. Till förmån för allergiker får inte pälsdjur vistas i salongen, utan är hänvisade till akterdäck (under tak) samt till soldäck där det finns ett väderskydd.
Salongen är ljust inredd med ljuddämpande mattor och bekväma säten, huvudsakligen arrangerade i sittgrupper där man sitter mitt emot varandra vid bord. Längst akterut i salongen finns en liten servering med självbetjäning när den inte är bemannad. Fartyget är certifierat för 270 passagerare.
Ladda ned ritningen för Kostervåg HÄR

KOSTERSUND
Kostersund är vårt största fartyg. Med ett stort soldäck och en väldisponerad salong, där i stort sett samtliga platser är vid bord, är hon mycket uppskattad vid charterturer.
Huvuddäcket är i ett plan utan trappor vilket gör fartyget handikappvänligt. Kostersund kan lägga till antingen med stäven eller med sidan (påstigning akterut (babord och styrbord) eller fördäck på styrbord sida. I främre delen av passagerarsalongen finns en större avskärmad yta avsedd för bagage eller buffébord. I albumet nedan kan ni se miljöbilder från fartyget.
Kostersund har totalt 140 säten, varav 122 vid bord. Kvarvarande säten är huvudsakligen arrangerade för bord, på så vis kan antalet bordsplatser enkelt utökas till 140 genom utplacering av extrabord. Fler bordsplatser kan ordnas genom inhyrning av extra bord och stolar (totalt minst 170 platser). Fartyget är certifierat för 290 passagerare.
Ladda ner ritningen för Kostersund HÄR
- Aluminiumkatamaran byggd hos
- Båtservice Industrier A/S – Mandal, Norge.
- nr. 8. Byggnadsår 1992.
Huvuddimensioner
- Längd: 32,00 m
- Bredd: 9,24 m
- Djupgående: 1,6 m
- Fart: 15 knop
- Marschfart: 10-14 knop
Huvudmaskiner
-
- 2 st Scania DI13M (2021) totalt 1 050 hk
- 1992-2007 Beinveien;
- 1992-2000 Vesttrafik A/S, Bergen
- 2000-2006 Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD), Bergen
- 2006-2007 Tide Sjø A/S, Bergen

KOSTERBRIS
Kosterbris, vårt nyaste fartyg, är tillsammans med Kostervåg rederiets förstahandsval i den ordinarie trafiken mellan Strömstad och Koster. Hon är också ett trevligt fartyg vid exempelvis sightseeing-turer då hon har ett stort och väldisponerat soldäck samtidigt som salongen har stora fönster, även om man sitter mitt i fartyget ser man bra. Dessutom har hon fönster längst fram i salongen så att det går att se framåt.
Kosterbris är handikappvänligt, hela nedre däck är utfört i ett plan utan trösklar. Till förmån för allergiker får inte pälsdjur vistas i salongen, utan är hänvisade till akterdäck (under tak) samt till soldäck där det finns en mindre salong.
Salongen på huvuddäck är ljust inredd med tjocka, ljuddämpande mattor och bekväma säten, delvis arrangerade i sittgrupper där man sitter mitt emot varandra vid bord. Längst akterut i salongen finns en liten servering.
Fartyget är certifierat för 270 passagerare, men då är det ganska trångt ombord och förutsätter att vädret är så bra att man kan vistas utomhus. Det finns totalt 124 säten i salongen.
Ladda ner ritningen för Kosterbris HÄR
- Byggd i Aluminium vid Oma Båtbyggeri, Stord, 2005
- Maskineri: 2 st Scania DI16M (2017)
- Längd 25,96 m
- Bredd 9 m
- Fart 20 knop
-
Historik: 2005-2015 Snarveien, Bergen Nordhordland Rutelag AS

KOSTERFÄRJAN 2
Kosterfärjan 2 trafikerar Ramsö samt Koster vid ishinder och som förstärkningsfartyg.
- Byggd i stål vid Glommens Mek. verksted, Fredrikstad 1959
- Ombyggnad med ny salong och styrhytt klar 2021
- Maskineri: 1 st Scania DI13M (2021)
- Längd 23,18 m
- Bredd 6,81 m
- Fart 9 knop
-
Historik: 1959-79 Hvalerfergen, A/S Hvaler Båt og Fergeselskap, Fredrikstad
-
1979-82 Kosterfärjan 2, Koster-Trafik AB, Sydkoster

Kosterfärjan
Kosterfärjan kan lasta fordon intill en längd av 24 meter. För lasthantering är hon utrustad med en kraftig hydraulisk ramp i aktern, en 24 tonmeter hydraulisk lastbilskran (max 5 000 kg) på fartygssidan samt en kylcontainer.Fartyget har mycket goda manöveregenskaper tack vare en i fören monterad Voith-Schneiderpropeller.
- Byggd i stål vid Åsi-verken, Åmål, 1957
- Huvudmaskineri:1 st Scania DI16M, 550hk (2013)
- Längd: 28,0 Bredd: 8,0 m
- Fart: 10 knop
- Kran: 24 tonm, max 5 000 kg
- Historik: 1957-84 Färja 61/216, Statens Vägverk, Borlänge

Kosterfärjan 4
Kosterfärjan 4 kan lasta fordon intill en längd av 20 meter. För lasthantering är hon utrustad med en kraftig hydraulisk ramp i aktern, en 27 tonmeter hydraulisk lastbilskran (max 5 200 kg) på fartygssidan samt en kylcontainer.
Fartyget har mycket goda manöveregenskaper tack vare en i fören monterad Voith-Schneiderpropeller.
Kosterfärjan 4 är ett systerfartyg till Kosterfärjan, men särskilt anpassad för styckegodstransporter. Kosterfärjan 4 går därför i första hand i ordinarie godstrafik, då hon bland annat har 30% större kylkapacitet och en något kraftigare och längre kran än Kosterfärjan som istället har bättre kapacitet för fordon.